top of page

Tips for å markedsføre din bedrift!



Merkevarebygging, tjenester, kampanjer, produkter, pris, reklame, undersøkelser, sosiale medier og nettsider - markedsføring har for lengst gått fra å være tradisjonelle annonser i trykte medier til å bli et virvar av ulike inntrykk hos forbrukerne. For deg som skal markedsføre bedriften din kan dette by på noen hodepiner, men det har også åpent for en rekke nye muligheter.


Tidligere måtte man nemlig ut med enorme summer dersom man ønsket å få de beste plasseringene for sine annonser. Takket være internett kan man i dag benytte seg av utallige kanaler som kommer nærmere innpå forbrukerne enn noen gang tidligere. Vi har derfor samlet noen gode tips for deg som vil markedsføre bedriften din.



Tips til hvordan du kan markedsføre bedriften din

Om du har en helt ny virksomhet kan det være vanskelig å vite hvordan man skal få ordet ut til potensielle kunder. Vi har derfor hentet frem noen av våre beste tips til hvordan du kan øke synligheten din så mye som mulig.


Lag en klar strategi

Det finnes utallige måter du kan markedsføre deg på, men om ingen har en oversikt over det større bildet - så vil det oftest bare bli rot. Sørg derfor for at dere legger en klar plan for hvordan dere ønsker å markedsføre dere. Her vil det være nyttig å kartlegge hvilket budskap man ønsker å få ut, hvilke potensiale kanaler man kan prøve og ikke minst lage en enkel to-do list som holder styr på oppgavene. Et godt utgangspunkt vil være å lage en elevator pitch for å forme budskapet.



Skaff en nettside

Teknologi har for lengst tatt over hvordan forbrukere tilegner seg informasjon, og god synlighet i digitale kanaler er derfor helt essensielt. Dette innebærer at alle bedrifter må ha en god nettside som er søkemotoroptimalisert så godt som mulig. En slik side trenger på ingen måte være et kostbart prosjekt, og det finnes flere budsjettvennlige verktøy for hvordan du kan lage en hjemmeside for bedrift på egenhånd.



Bruk sosiale medier

Selv om mange vegrer seg for å bruke sosiale medier aktivt, så er dette en kanal rett inn til potensielle kunder. Det er også helt gratis å benytte seg av, så her finnes det gode muligheter for en liten bedrift. Når det er sagt, så bør man unngå de vanligste fallgruvene - nemlig at man smører seg for tynt utover alle kanaler. Forsøk heller å finne de som er mest relevante for din bedrift - og hvor sannsynligheten for å treffe potensielle kunder er høyest. Deretter lager dere en klar strategi for hvordan innhold som skal leveres ut i disse kanalen.



Oppsummering



Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal ta fatt på markedsføring, men for en liten bedrift er dette helt essensielt. Pass derfor på at dere så tidlig som mulig får på plass en plan for markedsføringen deres, og deretter bygger opp de kanalene som bedriften trenger. Her er det spesielt viktig å merke seg behovet for en god nettside, men også de riktige sosiale mediene.



53 visninger0 kommentarer
bottom of page